torsdag 17 januari 2008

Byråkrati

Mina barn är chilenska medborgare. Sedan i somras har de dubbelt medborgarskap. Det gör väl egentligen varken till eller från, chilenska pass var väl lite billigare än att söka uppehållstillstånd. Hur som helst, hittills har Andy inte haft något chilensk personnummer och bara ett chilenskt resedokument istället för pass. I dag fick jag äntligen tummen ur och tog mig ner till "Registro Civil" för att skaffa Andy ett personnummer och skriva in barnen i "familjeboken" som alla par får här när de gifter sig. Jag fick sitta och vänta i 2 timmar. Mittemot mig satt en peruanska eller bolivianska med en nyfödd bebis i famnen. När det äntligen blev hennes tur fick hon höra att hon inte kunde skriva in flickan utan att pappan var med och fick gå därifrån. På stilletklackar. Nåja, tillslut blev det min tur och utan några som helst problem fick jag födelseattester till båda barnen (nåja, som för allt annat här i Chile så fick jag betala för dem) MED personnummer till Andy. Så nu kan jag söka pass till honom. Att få barnen inskrivna i boken var svårare. Det enda som krävs är att någon, för hand, skriver in barnets namn, personnummer och födelsedata i boken och sätter en stämpel i den. Men eftersom pojkarna är inskrivna i Sverige så är de enligt något register inskrivna i Santiago. Vilket innebär att deras namn måste skrivas in i boken i Santiago. Därför ska de skicka boken till Santiago så att nån kan skriva in dem där och stämpla den och så skicka den tillbaka. Om 15-20 dagar kan jag hämta den. Och den fyller inte ens någon funktion!

Inga kommentarer: