måndag 1 oktober 2007

Varma, vänliga människorna

Chilenarna eller franförallt chilenskorna är vänliga hjälpsamma människor. Det fick vi än en gång bekräftat när jag och barnen var i Santiago över helgen. Efter att ha varit på svenska skolan i lördags delade vi en taxi till tunnelbanestationen med Mattias och Andrea. (Stackars Mattias fick betala, jag hade haft så bråttom att jag inte hunnit ta ut pengar på vägen dit). Mattias tyckte att taxichauffören tog en för lång väg och att vi inte borde betala mer än 6000 pesos för resan totalt. Visst, inga problem sa chauffören och stängde av taxametern. Glatt hjälpte han oss sen med väskorna trots att han fått tillbringa en halvtimme i bilkö med taxametern avslagen. När vi kom fram till tunnelbanestationen var barnen törstiga och jag köpte dricka. Andy tappade sin på golvet och när jag öppnade den så sprutade det åt alla håll. Vips! så hade jag fått papper att torka mig med. På väg ner till tunnelbanan finns bara trappor, en äldre man bar ner min väska så jag kunde bära Andy. Påsen med våra jackor hade gått sönder i taxin så en kvinna stannade oss i tunnelbanan och gav oss en påse eftersom hon hade dubbla påsar om det hon handlat. (De är väldigt generösa med påsar i mataffärerna). När Andy sen inte gick i samma takt som jag så kom det två kvinnor och tog honom i var sin hand och följde honom. Samma sak i trappan ner till tunnelbanan då jag inte kunde bära honom för att jag bar väskan och påsarna. När jag köpte biljett till tunnelbanan förklarade tjejen i kassan glatt, lugnt och pedagogiskt hur jag skulle gå till väga och visade på kartan vart jag skulle åka. Väl på tunnelbanan (som var smockfull) reste sig en kvinna upp så att pojkarna kunde sitta.

När vi åkte tunnelbanan så bad en liten dam att få hålla i sig i väska eftersom hon inte nådde upp att hålla sig. Axel tittade surt på henne så jag förklarade på svenska att hon bett om lov och att hon var så liten att hon inte nådde. PEQUEÑO (liten), sa Axel glatt då, MUCHO PEQUEÑO! För övrigt har vi haft det bra i Santiago. Grillfest uppe i bergen med Alicia fredags, trevligt på svenska skolan i lördags. Middag hemma hos Danielas mormor därefter och i dag lunch och lek i parken med Daniela, hennes syster Claudia och Claudias barn Connie och Tomás.

Inga kommentarer: