tisdag 9 oktober 2007

Ibland funkar saker bättre än man vågar hoppas

Vi har köpt ett halsband till vår hundvalp så att vi ska veta vilken som är vår.



I dag har jag (äntligen!) var hos Polisen(Investigaciones) och hos Registro civil för att skaffa chilenskt ID. Det var tur, hos polisen sa de att jag var tvungen att gå till Registro Civil IDAG, förmodligen hade jag bara 30 dagar på mig från att jag kom in i landet.
Måste säga att det gick över förväntan att skaffa ID. Svärmors särbo, Mario, körde mig till polisen och tur var de. Jag har varit där MASSA gånger efter som det ligger alldeles vid sjukhuset där Axel låg en månad som bebis men jag kände inte alls igen mig, efter att de byggt tunnelbana under den gatan har de snyggat till så mycket att det inte går att känna igen sig. Det började inte så bra, när jag kom till polisen så behövde jag ha 4 foton med namn och passnummer. Lyckligtvis så fanns det ett ställe där man kunde ta kort på andra sidan gatan. Tyvärr var det stängt. Som tur var skulle det öppna några minuter senare. I Chile öppnar inget i tid, sa en luttrad Mario. Så jag gick och tog en kaffe med en varm smörgås i väntan på att de skulle öppna. Här dricker folk bara nescafé. När mannen på cafét skulle servera mig kaffet (vattnet) så frågade jag om de hade mjölk. Ja, visst, sa han, vill du ha mjölk? Jag tackade ja och han värmde mjölk och serverade ISTÄLLET för vatten i kaffet... Hade aldrig druckit kaffe så tidigare men det var gott. Jag kommer ihåg att jag och norske Sebastian brukade skoja om att vi borde göra kaffe på varm mjölk istället för vatten eftersom vi hade så mycket mjölk i. Nu har jag prövat. Totalt pris för kaffe+ sandwich: 1000 pesos (14 kr).
När jag njutit av min kaffemjölk hade fotostället öppnat och en kvart senare kunde jag infinna mig hos polisen med nytagna kort. Där var det ingen kö och tog bara några minuter. När jag kom till Registro civil däremot var det cirka 70 personer som väntade. Jag hade ingen lust att vänta där så jag var fräck nog att utnyttja att jag blivit tillsagt sist jag var där att jag inte behövde vänta utan kunde gå direkt till kassan. (Det funkar som på en bank). En liten stund senare kunde jag gå därifrån med en kopia av mitt ID som är klart om två veckor. Jag blev t.o.m. hyfsat snygg på kortet!

Inga kommentarer: