fredag 5 oktober 2007

Teknikens under

Andra gången jag var i Chile, 2001-2002, var man tvungen att ta sig till respektive företags kontor för att betala räkningar alternativ för vissa företag köa på banken. När jag kom hit tredje gången för drygt två år sedan hade det byggts en mataffär här uppe i berget och där fanns en kassa där man kunde betala alla räkningar. Så idag fick jag mitt första brev här i Chile, vilket inte var brevet som min mamma skickade för flera veckor sedan och som fortfarande inte kommit fram, telefon/kabel/internet räkningen. Då går det plötsligt att betala via telefon eller via Internet! Efter att inte ha lyckats logga in på bolagets hemsida försökte jag med Servipag (de är de som har kassan i mataffären) men insåg snart att jag var tvungen att ha ett chilenskt bankkort. Så nu får jag betala i affären ändå. Men visst går det framåt!

De som känner mig vet att jag sällan har kontanter på mig, jag betalar nästan alltid med kort och måste leta mynt om jag ska ner till turkaffären och köpa mjölk. Här i Chile krävs mycket kontanter, framför allt småpengar, mynt och 1000 pesos-sedlar (14 kronor). Det mesta köps i småaffärer runt hörnet, bröd köper man åtminstone en gång om dagen i bageriet för några kronor, bussen betalas kontant och frukt och grönsaker etc. köps på marknaden. Men det är inte bara småsaker som betalas kontant. Jag betalar min hyra (1 300 kr) kontant, Andys dagis (600 kr), Axels skola (300 kr), skolbussen (200 kr) och så hemhjälp, barnvakt, min svärmor för tvätt och mat etc. och barnens skoluniformer. Så jag måste ständigt ta ut pengar. Problemet är att de har bytt ut massa "bankomater" i Chile mot sådana som inte accepterar VISA-kort, inklusive alla som finns här upp i berget (Miraflores). Så jag måste ta mig till stan, köpcentret eller Francos universitet för att ta ut pengar och sedan återvända med ett par tusen i kontanter... (Det kostar att ta ut med utländska kontokort). Måste skaffa mig ett chilenskt bankkonto. Efter jag har skaffat mig ett chilensk id-kort vill säga. Lunes sin falta voy!

Andy i badet:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad jag njuter med dina historier från din vistelse i chilito. Jag är så avundsjuk på dig coh skulle vilja ha det som du har nu. Jag försöker läsa dina inlägg så ofta det går och det är såååå roligt. Detta säger jag alltid när jag skriver til dig. Vi måste träffas när jag kommer ner. Och detta med "EL LUNES SIN FALTA" känner jag igen....JEJEJEJEJEJ.
Abrazos para ti och ta hand om barnen.

Claudia (place från FL)

Anna sa...

Jag häller upp pisco sour redan nu så vi kan skåla när ni kommer! Här är underbart, jag vill aldrig åka tillbaka. Kram Anna