tisdag 11 september 2007

Resan



Vi åkte från Torslanda 11.08, 8 minuter efter utsatt tid vilket innebar att min underbara mamma redan var ett nervöst vrak, det var tur för henne att hon bara skulle med till flygplatsen…

Väl på Landvetter checkade vi in, tog farväl av mamma och Alejandro och gick igenom passkontrollen utan problem. Att komma på flygplanet var lite svårare, man var tvungen att gå ner för en trappa och sen upp för en trappa till planet. Inte helt lätt om man bara är 2och ett halvt men med lite hjälp från flygvärdar och värdinnor gick det bra. Framme i Danmark tog vi det lugnt, jag åt en räksallad och barnen fick kanske i sig lite smörgås resp. banan och sen strosade vi bort mot vår gate i andra änden av flygplatsen. Den var då jag kom på att vi bara fått boarding card för första etappen och att jag skulle ha fixat nya. Lämnade Axel, som var trött på att gå, vid gaten och sprang med Andy på bagagekärran tillbaka till Transit-området. Väl där visade det sig att systemet var sönder och jag fick springa tillbaka igen. När vi kom till gaten skulle planet gå om ca 15 minuter och Axel var ledsen. Efter mycket krångel med att få våra boardingcards (samtidigt som en spansk familj som kom efter oss var hysterisk för att de inte fick ta med sin hund) kom vi ombord 5 minuter innan planet skulle lyfta…

Efter en inte särskilt (tack och lov!) händelserik flight landade vi i Madrid vid halv 8. Vi hade 4½ timme på oss och trodde att vi skulle få tråkigt men då hade vi inte räknat med Andy… I jakten på ett ställe att få nya boardingcards på hittade han en utgång med automatiska dörrar att springa ut genom. Dörren ut från flygplatsen… Efter att folk fördjävuls försökt få in honom igen var jag och Axel tvungna att gå ut. Så vi fick gå ut från flygplatsen, hitta incheckningsdisken igen, checka-in (under tiden klättrade Andy på bagagebandet) packa upp väskor, ta av ytterkläder, skor, skärp etc. för att komma igenom passkontrollen igen och sen åka tåg till en annan terminal. Sistnämnda hade vi nog fått göra i alla fall men ändå… Det positiva som finns att säga att om denna upplevelse är att a) det fick tiden att gå och b) vi kunde äta på McDonalds innan vi gick in.

Vi kom på planet tack vare an hjälpsam chilensk dam som tog min väska så jag kunde bära Andy och ursäktade sig fram genom folkmassan. Andy somnade innan planet hade lyft och åt inte något av den middag som serverade vid 1-tiden på natten. Jag och Axel åt, tittade på Shrek 3 (jag) och Fantastic 4 (Axel) tills vi somnade. Andy vaknade och grät ett par gånger men när han tillslut fick lagt sig på golvet så sov han till 10 svensk tid.
Efter en frukost vid 5-tiden (lokal tid) landade vi i Santiago strax efter 7. Vi kom fort av (tack vare ytterligare en hjälpsam chilenska). Alejandro ringde på mobilen så fort vi kommit av och när vi försäkrat honom att vi var vid liv och mådde bra gick vi ut för att hämta våra väskor. Högtalare meddelade att resväskorna från Madrid fanns på band 5. ( Sedan meddelade den också att barn inte fick vara på bagagebandet efter att Andy klättrat upp…) På band 5 fanns massa resväskor men inte våra. Jag frågade någon som jobbade där om allt bagage från Madrid fanns på band 5 och fick svar att så var fallet. Efter ytterligare några varv med samma väskor och efter att ha frågat ytterligare en person som jobbade där gick jag till kassan för att meddela att våra väskor var borta. (Precis som när vi flög med Air France 2001). Fick då veta att bagage från flight från Madrid med Iberia kom på band 5 och flight från Madrid med Lan fanns på band 3. Vid band 3 stod våra väskor och Andys vagn och väntade.


1 kommentar:

Anonym sa...

Vilket äventyr! Önskar jag fick vara med... *kram*
Ingrid