onsdag 22 augusti 2007

Om oss och resan


Den 8 september bär det alltså i väg. Jag, Anna, (som är helsvensk) och mina två barn Axel 6 år och Andy 2,5 år (som är halvchilenare) ska åka till Viña del Mar i Chile i 6 månader. I Chile ska jag skriva uppsats i Internationell rätt (frihandel) och så ska vi hälsa på barnen farmor Clementina och farfar Remigio, farbror Franco , faster Elsa, kusin Francisco och alla andra släktingar. Dessutom ska vi njuta av god mat och chilenskt vin, sol och bad.


Planen är att den chilenska våren september-december ska ägnas åt uppsatsskrivande och så ska vi ha januari och februari ledigt för att kunna njuta och umgås. Barnen måste alltså gå på dagis (eller skola för Axels del) alternativt ha en barnflicka under våren så att jag kan skriva. Jag föredrar absolut dagis även om det nog blir dyrare för jag tycker att det är viktigt att de leker med andra barn och tror att det är mycket bättre för språkutvecklingen. I dagsläget pratar de nästan ingen spanska alls och förståelsen sitter långt inne även om jag tror att den finns där.


Var vi ska bo är ännu inte klart. Vi försöker hyra något men det går så där. Senaste alternativet är ett hus med 4 sovrum för drygt 3000 kr/månaden som ligger bra till men jag tycker det är lite för dyrt (!) samt tror att jag skulle bli galen på möblerna. Väntar på bilderna av trädgården, skulle den visa sig vara stor och grönskande så slår vi till.


Förutom att skriva uppsats så är mitt mål i Chile att träna samt att gå ner 5-7 kg. Jag inbillar mig att jag ska lämna barnen på morgonen och sen ge mig ut på en springrunda alt. gå på gympa innan jag sätter mig ner med min nypressade energidrink och börjar skriva på min uppsats. Yeah, drömma går ju!


En del besök är inplanerade under vistelsen. Eventuellt kommer Axels bästa kompis Marko vars föräldrar Ylva och Dejan är goda vänner till oss och vars lillasyster Sofija är vän till Andy i november. I december kommer Alejandro, min man och barnens pappa och i januari kommer mina föräldrar Lena och Janne. Dessutom räknar vi med besök från närmare håll, Alicia och Mauricio samt Daniela och Sebastian från Santiago samt en och annan svensk bosatt i Santiago.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul m ny blogg! Röstade också, ville ego-rösta på att jag gråter hela tiden, men jag är ju samtidigt glad för er skull, så jag fick rösta på överlycklig! :-)
//Ingrid

Anna sa...

Snällt av dig! Och kul att du har hittat hit!

Anonym sa...

Jag röstade också...på "så där". Men är självklart glad för eran skull !!
Hoppas verkligen ni får det bra där nere!
Kram Nina