fredag 24 augusti 2007

Hyra bostad

Bostadssituationen i Chile ser inte alls ut som i Sverige. Tvärtom finns det massa tomma lägenhet och hus som bara väntar på att nån ska komma och befolka dem. Dock inte vi, verkar det som. Antingen så vill folk bara hyra ut under våren (september-december) för att kunna ta hutlöst betalt under sommaren eller så vill de bara hyra ut ett år i taget.

En sak som händer när man är i ett billig land ett tag är att man slutar tänka i svenskt värde och börjar tänka i landets värde. Ta tomaterna som exempel. Under sommaren i Chile kostar de kanske 1,50 kg. Så när de på hösten går upp i 500 pesos (7 kronor) så tänker jag inte att det är snorbilligt jämfört med 39,90 i Sverige utan istället att det är så dyrt att jag nästan låter bli att köpa tomater... Samma sak med lägenheter. Ett hus med 4 sovrum för drygt 3000 kronor känns inte längre som värsta kapet utan faktiskt närmare som rena rama rånet...

Mer information inom kort.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hahahahahaha

Josefin sa...

Hej!
Jag har läst om ditt bostadletande då, jag ska till viña del amr i december och letar och letar efter någon som hyr ut, vet du några sidor eller kan ge mig några tips? skulle uppskattas!! :)

skriv gärna till min mail:
Josefink88@hotmail.com

Tack på förhand
/Josefin