torsdag 30 augusti 2007

Barnomsorg


Eftersom jag ska skriva uppsats så kan jag ju inte ha vilddjuren springande runt benen hela dagarna. Nej, här krävs barnomsorg. I likhet med bostadssituationen så finns det var det gäller barnomsorg i Chile större utbud än efterfråga. Det handlar om vad man har råd med, inte om att stå i kö i 10 månader och sen bocka och buga för en plats i andra sidan stadsdelen.

Jag har tittat på en Montessoriförskola, Kintu. Den ligger på gångavstånd från svärmors hus och på förskoleavdelningen tar man emot barn mellan 3 och 6 år. Att ha barnen där på heltid 8-18.30 kostar drygt 1000 SEK exkl. lunch. De andra tiderna som finns att välja på är halvtid 8.30-12.30 och "special" 8.00-15.30. Sen tittade vi på en annan som ligger längre bort men som är väldigt fiiin. Den kostar 1200 per månad och barn inkl. lunch för 8-16-tiden. Halvtid kostar 1100 och heltid (8-18.50) kostar 1500 inkl. lunch och middag... (Kanske kan man checka in sig själv också?)

Sen ringde jag till Axels gamla skola, Colegio Casteliano där sekreteraren genast kom ihåg Axel. Det verkade inte vara några problem för Axel att börja i 1:an där (fast de har i och för sig inte träffat honom och insett att han inte pratar nån spanska...) 8.30-13.40 för 300 kr/månad. Fast då måste Andy gå nån annanstans, man ska ha fyllt 4 för att börja där.
Om jag väljer det alternativet, att bara ha barnen i förskola på förmiddagen så måste jag ha nån form av barnflicka/städhjälp (som om jag inte skulle haft det ändå, städhjälp är en gåva från Gud tycker jag) som passar barnen på eftermiddagen. Antingen någon utomstående som kan hämta barnen på förskolan eller så (vore bäst) kommer barnen hem efter skolan och äter lunch och Axel läser läxor och så passar svärmor dem ett par timmar efter jobbet. (Mot betalning förstås) På så sätt kan hon sluta sitt extrajobb och vara med sina barnbarn. Och så anställer jag en städerska ett par timmar i veckan. Och så får Claudio (nej Ingrid) komma nån gång ibland och sköta trädgården. Hmmm...låter ju väldigt bekvämt det här. Drömma går ju...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är ju helt möjligt,ingen dröm alltså...

Anonym sa...

I say nooothing... ;-)
Trevligt m trädgårdsmästare. Borde jag med skaffa.

//Ingrid

Anonym sa...

Jag ska lägga upp ett kort på denne Claudio Ingrid så kommer du att få dig ett gott skratt...

Kram Anna