torsdag 23 augusti 2007

Hyra ut lägenhet

Att hyra ut en lägenhet i Göteborg kan tyckas lätt. Och det är det också. Bara det att vi har haft maximal otur. Redan i slutet på maj svarade jag på en annons på Handelshögskolan som satts upp av två blivande sjuksköterskor som sökte lägenhet. De var intresserade och ville ha kort. När de fått detta så tackade de ja, per mail. För några veckor sedan var en av tjejerna här för att se lägenheten när hon ändå var i Göteborg. Hon fick då med sig kontraktet hem. Bara ett par dagar senare fick jag ett mail från henne där hon skrev (jag citerar):



"Nu idag när jag kom hem till Skövde och skulle underteckna kontraktet med min sambo så berättar hon att hon inte längre kan tänkas flytta till Göteborg. Tanken var att hon och jag tillsammans skulle bo i lägenheten och jag ensam har inte råd att bo där tyvärr. Jag är verkligen ledsen över detta och hoppas att det inte ställer till det för er. Vad det verkar så är det inte så svårt att få en lägenhet uthyrd i andra hand. Tur i oturen kanske att det tog tid med kontraktet..."

Som om kontraktet har något med saken att göra... Pacta sunt servanda! (Avtal ska hållas för er som inte har koll på er juristlatin)

Detta var den 4 augusti. Nu började paniken lysa i ögonen på mig. först ringde jag Alejandro som på några minuter hade skakat fram dottern till en bekants bekant. Hon ringde upp mig men jag märkte att hon tyckte det var för dyrt. Alejandro började skicka mig annonser från Blocket och jag svarade på en 7-8 stycken. Efter några dagar hade två intresserade par varit och tittat på lägenheten och ytterligare stod på kö. Den 14 augusti, efter att äntligen ha lyckats få tag i min granne (som är ordförande i föreningen) på hans semester, kunde vi meddela två lyckliga vinnare att de skulle få hyra vår lägenhet. Allt var frid och fröjd. Lugnet var återställt. De skulle flytta in 8 september, samma dag som vi åker. Tills i går! Då ringde tjejen och berättade att de fått ett förstahandskontrakt i Linné. Kul för dem (och jag hade naturligtvis gjort samma sak) men katastrof för mig! På mobilen hittade jag ett nummer till någon som ringt mig tidigare i veckan för att fråga om lägenheten (min lapp på Handels sitter kvar...) så jag ringde glatt upp honom. Det visade sig vara en mycket trevlig man i Barcelona (som dessutom varit chef på Ericson i Sydamerika eller nåt åt det hållet...) vars son skulle börja på Handels och behövde nånstans att bo. Sonen skulle ringa upp klockan halv 8 sa han. Klockan blev halv 8 och 8 och 9. Ingen son ringde. PANIK! Svarade, återigen, på några annonser på Blocket. Klockan 22.47 fick jag ett SMS och senast klockan 22.55 hade jag hyrt ut lägenheten till två systrar. De kommer på söndag. Fortsättning följer förhoppningsvis inte...

Inga kommentarer: