onsdag 29 oktober 2008

Fortsättning

Allting har en ände och så blev jag också tvungen att åka hem efter sex månader i Chile. Jag lovade att jag skulle komma tillbaka till Chile men han trodde mig nog inte för han bjöd in sig själv till mig i Sverige. Efter nästan tre månader i från varandra kom han till Sverige. Jag bokade biljetten åt honom och så betalade han mig när han kom. Han hade tur, jag lyckades få en biljett för drygt 7000 SEK. Innan han skulle komma var jag jättenervös, tänk om det inte skulle funka alls? Han skulle stanna i hela tre månader, vart skulle han ta vägen om det inte funkade mellan oss? Skulle förhållandet överleva att flyttas från semester i Chile till vardag i Sverige? Hur skulle det vara att ha någon boende här som inte kunde språket och inte hade någon? Två dagar innan han kom så skrämde min kompis Carola upp mig totalt genom att berätta att hennes chilenske mans bror inte hade fått komma in i Europa utan skickats tillbaka till Chile några månader tidigare. Det var ganska skönt, jag slutade oroa mig för att han skulle komma hit och började oroa mig för att han inte skulle göra det. Han kom dock på avtalad tid, sist av alla eftersom han inte fått sitt bagage. Jag var överlycklig och barnen nästan ännu gladare, på vägen hem fick han inte sitta brevid mig i framsätet utan barnen ville ha honom hos sig där bak. Väskan kom med taxi kvällen därpå, efter min skräckpropaganda hade han inte vågat lastat om den i Frankrike utan lämnat den där för att inte riskera utvisning. Från att jag såg honom så försvann all oro direkt, han var minst lika underbar i Sverige som i Chile. Visst hände det att vi bråkade under de tre månaderna han var här men det hade ingenting att göra med det som jag hade oroat mig för. Däremot så blev det en del kulturkrockar. Efter tre månader så var han dock tvungen att resa hem igen och han kan inte komma tillbaka förrän han har varit utanför Europa i tre månader, i dagsläget är det en månad kvar.

7 kommentarer:

nina sa...

Inte så långt kvar för er..

Nadia sa...

Hej Anna, en kommentar som egentligen inte har ngt att gora med inlagget men jag lamnar den har anda...
Var pa Jumbo i alto de las condes igar och hittade en massa roliga grejer i matvaruvag. Hittade dock ingen lakrits. Minns du vad market hette? Och vet du nagon Jumbo i Santiago dar de har lakrits?
Sander en kram fran somriga Santiago!

Anna sa...

Hej Nadia,

Jag har bara handlat på Jumbo i Viña och chillán. De har Haribro lakrits (inte särskilt salt men ändå) och den brukar hänga framme vid kassorna. Kolla alla kassor så ska du nog hitta. Lycka till!

Anonym sa...

7000 var billigt. Vad är hemligheten?

Nadia sa...

Da ska jag titta vid kassorna nasta gang.
Tack!
Tycker Haribo lakrits smakar alldeles utmarkt och i brist pa annat sa ar det ju guld vart. :)

Anna sa...

Anonym:

Hemligheten är nog bara att det var i maj. Jag tror att resornas pris bestäms av hur många som åker från Europa till Latinamerika och inte tvärt om och slutet av maj är ingen höjdarmånad att besöka Chile. Vi bokade via www.inca.se
Nu kostar biljetterna 12 000 som vanligt, tyvärr.

Unknown sa...

Jag älskar kärlekshistorier! Jag hoppas att er får ett bra slut:)
Jag känner igen er... och håller tummen!
Suerte!