söndag 10 februari 2008

På stranden

I går var vi på stranden i Maintencillo, så här skriver min mamma om det i sin reseberättelse:

Idag har vi varit på utflykt med Clementina. Egentligen ville hon att bara hon och jag skulle åka till Maintencillo, men vad skulle vi göra där ensamma, vi kan faktiskt inte prata med varandra. I alla fall kan jag inte prata med henne, min spanska är obefintlig, men många chilenare verkar inte förstå att man inte förstår utan pratar på ändå.

Nu har jag väl haft väldigt trt, jag träffar svensktalande chilenare precis överallt, på stranden, på marknaden, i colectivos. Igår när Axel och jag åkte från stan, var jag lite osäker på om vi var i rätt colectivo (det är jag i och för sig alltid för de kör så konstigt och olika vägar tror jag), men efter att ha pratat med Anna i telefon löste sig allt, för när chauffören hörde att jag talade svenska, visade det sig att han talade både svenska och norska.

Vi åkte buss till Maintencillo alla fem.Tanken var först att vi skulle sovit över. Clementina ville att vi skulle tälta, men buss o camping funkar inte för mig (särskilt inte med två barn). Och enligt Clementina var det fullbokat på övernattningsställen. Och skönt var det, för det var allt tillräckligt med en dag.

Vi hittade en fantastisk liten strand, med klippor utanför som skydd mot vågorna och att klättra på. Den kändes precis som svenska västkusten, fast lite mer sand. Och här är mer sol. När jag skriver att det är mulet eller dimmigt, är det i regel övergående, och här går de flesta ändå inte till stranden förrän efter lunch. Och lunch är tidigast klockan 2.

Det är väl delvis för att man gör allt senare här, men också för att solen är fruktansvärt starkt här. Barnen använder solskyddsfaktor 60, jag 30, och Janne som köpte Hawaian Tropik sololja fick acceptera att även de hade solskyddsfaktor 15.

Jag glömde Axels keps på bussen, så jag fick ta en promenad, och leta efter en ny. Hittade massa stånd med både playa-utensilier och lokalt konsthantverk (made in china?) Samt massa fisk-stånd, fast det är mest musslor av olika slag som säljs,

Åt lunch på en väldigt trevlig restaurant med en fantastisk havsutsikt, bara lite störd av alla dessa luftledningar som går härs och tvärs över hela landet.
Det var tavelutställning på restauranten, men vi hade inte nog med pengar med oss.

Maintencillo är väldigt fint. En riktigt typisk semesterby för lite mer välbeställt folk, med fina hus klättrandes efter bergssluttningen. Nåt att fundera över inför pensioneringen.

Inga kommentarer: