fredag 9 november 2007

Det regnar här i Viña i dag....

eller nästan i alla fall, lite duggregn, eller regnet hänger i luften och det är tillräckligt för att marken ska bli våt. Tillräckligt för att hembiträdet skulle komma med mössa på sig i morse och oroa sig för att vi inte skulle höra henne så hon skulle få stå ute i detta oväder och vänta. -Ska du åka till Santiago ändå? frågade svärmor. -Vadå ändå? undrade jag. -Även om de regnar? blev svaret. Jag kunde inte riktigt förstå vad "regnet" hade med vår resa till huvudstaden att göra, dessutom är det alltid varmare i Santiago eftersom det ligger i inlandet i en närmast outhärdlig gryta mellan bergen. -Vi ska åka buss till Santiago, påpekade jag, inte gå. -Men till Viña (centrum)? frågade svärmor. -Vi ska åka "collectivo" (bil som går i linjetrafik) Men, här kom slutklämmen, när barnen ska stå ute och vänta på "colectivon" då? De kommer från ett land där det regnar 300 dagar om året, avslutade jag, de kommer inte dö av att stå ute i duggregn i 5 minuter. Håhåjaja, jag säger då det.

Inga kommentarer: