tisdag 24 februari 2009

Vaga planer

Det finns tydligen människor som läser den här bloggen så för er skull så får jag väl försöka få ihop ett inlägg.

Som för så många andra så ser det mörkt ut för mig vad det gäller arbete just nu. Jag hankar mig fram på timmar här och där. Inte idealiskt när man har två barn att ta hand om. Nu har jag fått ett (halvt om halvt) erbjudande om att jobba i Chile. Som säljare. Jag är ingen säljare. Jag hatar att ringa till folk jag inte känner. Men nöden har ingen lag. Eftersom det är en svenskt företag som erbjudandet kommer ifrån så kan man ju anta att även en dålig grundlön går att leva på i Chile.

Patricio saknar sin dotter och vill åka tillbaka. Dessutom är det jobbigt för honom i Sverige, han kan inte språket och umgås bara med oss. Han stannar så länge han har jobb men det handlar bara om veckor, eller dagar, nu.

Tanken är att han ska åka till Chile, ta hand om Isidora, och skaffa jobb, bostad och skriva in barnen i skolor/förskolor. Sen kan vi komma efter och allt ska vara fixat och klart. Bara att hålla tummarna för att det ekonomiska läget där är bättre. (vilket det inte verkar vara...)

4 kommentarer:

nina sa...

Ja läget i Sverige är inte så himla kul nu oavsett vilken branch man tillhör.
Hoppas ni löser det med arbete.

Nadia sa...

Läget i Chile ser tyvärr heller inte särskilt just ut nu... Har tva vänner som blivit uppsagda bara sedan jag kom hit i oktober... värst drabbad tycks byggbranschen vara med massuppsägningar. Men å andra sidan så måste det ju vända förr eller senare och då spelar det ingen roll var man befinner sig. Håller tummarna för dig och hoppas att det går vägen. Jag går lite i samma tankebanor. Funderar på om man skall åka hem, sälja allt och åka tillbaka till Chile. Fast för min del blir det nog för att plugga. Har en svensk-chilensk kompis som flyttade hit för 5 år sedan, gick en två-årig utbildning och idag har ett hyfsat välbetalt jobb som hon trivs med.

Unknown sa...

Min känsla är faktiskt att Chile står sig bättre än många länder i Europa nu i krisen... som Nadia skriver har byggbranschen drabbats hårt, men jag hör även om företag som går bra och faktiskt anställer folk.. även om det inte finns samma skyddsnät här.... man kan ju bli av med jobbet från en dag till en annan. Men positivt är att man som skandinav står relativt högt i kurs här!!!

Anna sa...

Det tråkiga är ju att pojkvännen jobbar just inom byggbranchen... Han är målare och har jobbat som förman i många år.