tisdag 5 maj 2009

Resan

Nu är vi framme i Chile. Resan gick fantastiskt bra. Första flyget mellan Sverige och Tyskland skulle vi sitta framför en man som skrek eftersom han skulle utvisas fran Sveriga. Jag övertalade snabbt personalen att jag inte kunde sitta där med en rädd 4-aring och blev genast framflyttad till Business-klass. Där serverades gratis mat och dryck till skillnad fran economy där vi skulle ha rest. I Brasilien skulle vi enligt personalen vara tvungna att lasta om väskorna men en trevlig Yannick i Tyskland fixade sa de akte hela vägen till Chile. När vi kommit pa planet i Tyskland somnade bade Andy och jag innan vi lyft fran marken. Till skillnad fran Andy vaknade dock jag för att äta middag. Sen somnade jag direkt igen för att vakna klockan 6 pa morgonen svensk tid, 01 i Brasilien... Tittade pa en Jim Carey film, Yes man, tills det var dags för frukost. Barnen vaknade lagom till frukost. 5:25 lokal tid landade vi i Brasilien. Allt gick jättebra fast jag blev lite orolig av att nagra flickor med mexikanska pass satte sig i närheten av oss. Pá flygplatserna i Sverige och Tyskland sag jag bara enstaka personer med masker men i Brasilien och Chile var det vanligare, nästan alla i personalen pa flygplatserna bar masker. Efter att vu hade fatt tvättat oss och bytt kläder i Brasilien satte vi oss och väntade pa avgang da en i personalen kommer och h¨mtar oss samt en annan barnfamilj för att vi skulle kunna gá pá först i lugn och ro. Även resan till Chile gick superbra och väl i Chile hada alla(!) vàra väskor kommit fram, det tror jag aldrig har hänt förr. Kan verkligen rekommendera det brasilianska flygbolaget Tam! Det enda "negativa" som hände under resan var att de trodde sig ha hittat mat i Andys ryggsäck när vi skulle in i Chile. Efter att ha rivit ut allt ur ryggsäcken visade sig det dock vara en studsboll! Den runda formen hade fátt maskinen att tro att det var en frukt...

1 kommentar:

Håkan sa...

Måste bara få flika in att jag inte haft samma positiva upplevelse med TAM. Vi saknade bagage på både ut- och hemresan. (Det har nog aldrig hänt mig tidigare) :-)
På utresan, på väg till Chile, så kom bara 2 av 5 bagage fram. 2 resväskor samt en paraplyvagn dök inte upp förrän ca en vecka senare.
Det visade sig att det var i Paris när vi skulle hämta ut våra boardingpass för sträckan Paris - Sao Paulo som Tams markpersonal måste ha slarvat bort väskorna. Jag minns att killen som satt i disken höll på i ca 25 minuter med att få ut fyra boardingkort, och jag undrade om det var något fel, och om alla bagage fanns med för han satt och bläddrade i bagagetaggarna. "Jo, jo, inga problem, allt är med", sa han när jag äntligen fick boardingpassen...

Sedan på hemvägen så blev det problem med LAN/TAM, för sträckan Santiago - Sao Paulo flögs av LAN (codeshare), men LAN hade inget samarbete med Widerøe som jag köpt biljetten av, det hade bara TAM. Och LAN behövde försäkra sig om att de skulle få pengar får den sträckan, så där blev det en massa spring fram och tillbaka mellan deras respektive diskar innan vi till slut fick bokningen konverterad till en elektronisk bokning. Man undrar ju varför Widerøe inte kunde ha gjort en elektronisk bokning med en gång? Och varför inte LAN kunde gjort upp med TAM efter boardingpassen blivit utställda, så man sluppit stå i en massa köer i en timme extra. Tur man var på flygplatsen i god tid, men det blev tyvärr inget besök på Gatsby, som man hade sett fram emot efter 3 månader på Påskön... :-/
Och väl framme i Stockholm, då saknades givetvis en väska också. Nu visade det sig att den bara blivit kvar i Frankfurt, så den kom redan ett par timmar senare (med nästa flyg).

Nu menar jag inte att avskräcka eller avråda någon att åka med Tam. Servicen ombord var sådär. Stack inte ut varken positivt eller negativt. Ett minus till att det inte gick att få en plats vid en av mellanväggarna när man reser med spädbarn. Det fanns plats (och fästen) för såna där små barnsängar, men där satt det affärsresenärer, ungdomar, pensionärer, allt utom barnfamiljer. På hemvägen hade en barnfamilj fått turen att sitta där (en av fyra platser som har dessa möjligheter alltså). Vi och andra barnfamiljer satt på vanliga säten, trångt och som vanligt med personer framför som när de ätit klart, utan att ta någon hänsyn bara kastar sin stol bakåt så långt det går, och gör att den tidigare extremt trånga plats man haft för att äta på plötsligt upphört att existera...
Ett plus till att det på hemresan (Sao Paulo - Frankfurt) var ett helt ok "entertainment-system", med egen kontroll, och en massa filmer och spel.
Utresan (Paris - Sao Paulo) fanns det bara skärmar i taket, som det var i början på 90-talet.
God mat för att vara flygplansmat.

Historien om hur det gick med ersättningen för det förlorade bagaget var ju rätt intressant också. Men kortfattat är det så att det flygbolag som utför den sista anslutningen i en bokning där flera flygbolag ingår blir tvungna att ersätta resenärerna för fördröjt bagage, oavsett vems felet är. I vårt fall var det LAN som skulle kompensera oss ekonomiskt för dessa tre bagage som var borta ca en vecka. Kompensationen var helt ok, 210 USD totalt fick vi. Men vägen dit var lång och krokig, och min mobilräkning åt nog upp en stor del av denna ersättning, innan den till slut betalades ut. För att inte tala om den tid som gick åt...