måndag 20 juli 2009

Landet mitt i stan

I dag skulle vi egentligen åkt ut på landet, både Axel och jag vill bara bort från bruset om vi får en chans. Vi hade tänkt oss Melipilla eller Pomaire, två byar mellan Santiago och Viña. Pomaire är känt för sina lerkrukor etc. Men efter att ha letat tillbehör till diverse cyklar på förmiddagen (och köpt en och annan växt...) hann klockan bli 2 och det blev för sent. I stället blev det "landet mitt i stan", en indianby alldeles i närheten. Vi kör förbi i stort sett varje dag men hade aldrig varit inne. Men idag så grillades de gris på spett och var öppet för allmänheten (dvs. icke Mapuche-indianer). För knappt 100 kronor fick vi lunch till två vuxna och tre barn. Dessutom köpte vi bröd gräddat i askan och dagsfärsk ost. BArnen hittade pilbågar som de sprang runt och lekte med och Axel hävdade att det var den bästa dagen i hans liv. Han är inte så kräsen, den pojken. Jag tog kort som jag hade tänkt ladda upp här men nu hittar jag naturligtvis inte sladden till min telefon. I stället får jag låna någon annans bild av en "Ruca", Mapuche indianernas hus:
På kvällen gick vi till en kvällsöppen marknad (som kalla "El Persa" till skillnad från de vanliga marlnaderna som heter "La Feria") och köpte ytterligare cykeldelar och så fick pojkarna popcorn.

Inga kommentarer: