söndag 30 augusti 2009

September



Så här i slutet av augusti så verkar "vintern" ha gett med sig. Vi har haft ett par riktigt varma dagar med temperaturer över 25 grader. Idag är det lite svalare men jag sitter ute med bara tröja.

September här i Chile är "Fäderslandets månad". Den 18 september firas Chiles nationaldag och fram till dess är det mest uppladdning som gäller. Ungefär som advent inför jul i Sverige. På marknaderna säljs chilenska nationaldräkter, framför allt de typiska blommiga flickklänningarna. I mataffärer och varuhus däremot är det fullt av ballonger, girlanger och flaggor i blått, vitt och rött. Samt grillar, grillspett och utemöbler. Vad som mest utmärker 18-firandet är väl just att grilla, dricka rödvin och "chicha", en söt dryck med lite alkohol. Idag köpte vi en "chupalla" till Andy på marknaden, det är en halmhatt, som han ska ha på sig när han dansar på skolans nationaldagsfirande.

15 kommentarer:

lenascherlin sa...

Skall bli så roligt att titta på Andy när han dansar. Du kommer att vara jättesöt andy, lika söt som du var som fågel i våras.

Magda.nu *En fjärt i rymden sa...

Det låter mysigt!

Anonym sa...

Vad härligt - det är verkligen något speciellt när september är på intåg....:-) Hoppas allt är bra med er annars och att ni trivs fint!! Kram!

Unknown sa...

Hej Anna

Hoppas allt är bra, hör av Dig med mail till mig om du kan.
Är sommaren på väg i chile nu?

Häsningar

Rutger

AlltAnnatÄnVettig sa...

Godmorgon Anna, noterar att du inte skriver på denna bloggen just nu...? Hustru har nämnt nån ny men den ska man minsann vara inbjuden till. De e till att vara speciell :)

Anywho, eftersom Hustru är lite kass på att uppdatera sin blogg för närvarande o trots idoga påminnelser från min sida om att hålla kontakten med mig kan du gott slänga ett öga på min "nya" blogg då o då. OM det är så att du sitter o saknar Ingrid då o då.

Vet att jag inte är Ingrid, jag harju mansdelar liksom men det är alltid nåt tills hon får tummen ur.

Jag tror att du kan följa länken som kommer med min kommentar här. Hoppas allt är fint i Chile, hälsa målarpojken.

AlltAnnatÄnVettig sa...

Menade givetvis "att hålla kontakten med Dig"... Inte "mig"... döööööh...

Anonym sa...

Du glömde "Empanadas" typisk chilensk rätt under september månad
:-)
Kram från Chilena i Sverige!!

Nicole88 sa...

Hejsan, mitt namn är Jannik och jag är svensk. Jag och min kille ska flytta till Chile om 1 månad. Och jag har aldrig varit i Chile så det ska bli jätte spännande. Jag undrar lite om skolor där, du nämnde att din son skulle byta skola. Har dom svenska skolor där? Och finns det någon i Santiago?

Mvh
Jannik / En tjej som är jätte nyfiken =)

Anonym sa...

vi i chile har väl utformad skolsystem och hög status i univerciteter som finns men det finns i svenska anbasaden information om en svenks skola säkert hihi lycka till

Anonym sa...

ursäkta för min dåliga stavning ok

Josefin sa...

Hejsan!
Mitt namn är Josefin och jag hittade din blogg av en slump. Det är så att jag ska resa till Chile, Santiago och Viña del mar nu i december med en vän och vi vill hyra lägenhet eller hus, vad som förutom hotell. Det är super svårt att hitta några sidor här från sverige och jag vet inte hur jag ska ta mig tillväga, läste om din resa och undrar om du har några sidor man kan hyra lägenheter eller så i båda städerna eller om du vet hur jag kan göra? Är jätte uppskattat om du vet något :D

Ha det fint!

/Josefin

Camilla sa...

Hej Anna!
Finns det nagot satt jag kan kontakta dig? Jag har planer pa att flytta till Chile till hosten men har ingen aning om hur jag ska ga tillvaga. Hade garna pratat lite om dina erfarenheter! Min email ar bergersen.camilla@gmail.com

Anonym sa...

Now elevate you upwards away from the ground, breathing out while you do.


my page ... please click the following internet site

Anonym sa...

Additionally it is know being an insulin "spike".

Here is my site; bowflex selecttech 552 adjustable dumbbells

Maria sa...

Jätte bra blogg! Tack så mycket :)